Forums

Go Back   The TrekEarth Forums >

Notices

Reply

Thread Tools

Great Dpbours 2008-05-15 2:59

Hoi Sabine,

Ja, mooi in focus en off-center compo. En een goede note as well die mooi bij de foto past.
Ik weet het niet. Toch doet deze foto het niet voor mij. Ik bedoel; Ik heb zo vaak de kans gehad tijdens mijn werk om kinderen op een bepaalde manier op de plaat te zetten, maar dat trok me nooit. Zielige kinderen, zieke kinderen, arme kinderen, onwetende kinderen, etc... Ik zet ze er graag krachtig op, ook al is de realiteit soms anders. Daarbij vraag ik me zelf altijd af hoe ik het zou vinden om op m'n 18e uit te vinden dat ik ergens in m'n naakte kont op het internet heb gestaan als een zielig kind. Ja, ik besef dat de realiteit is dat dit kind en haar vriendjes geen toegang hebben tot internet later... Maar toch.
Het is wel mooi, het licht valt ook goed. Maar het is me allemaal net ietsje te kwetsbaar, of misschien moet ik zeggen dat het me té makkelijk is. Ik bedoel, de kracht zoeken in zo'n kind kost meer moeite dan een mooie plaat te maken van een kind in d'r blote kont in een dergelijke setting. Tja, lastig. Ik weet het niet. ;-)

Groetjes!
Dennis

Old 05-15-2008, 12:58 PM
Bien's Avatar
Bien Bien is offline
TE Senior Member

Default To Dpbours: ongepast of niet

Het is een vraag waar ik ook mee geworsteld heb.

Bedankt voor je commentaar Dennis.

Mijn antwoord is uiteindelijk dat ik het niet ongepast vindt, anders had ik de foto niet getoond. Het is zoiets als de foto's van de dodelijke slachtoffers van de storm in Myanmar. Hoe shockerend het ook kan zijn, het is de harde realiteit, en soms helpt het om dingen te laten doordringen, of mensen alert te maken dat het wel degelijk ernstig is. Of een foto van de aardbeving in China. Het zijn feiten, nieuwsfeiten.
Deze foto heeft misschien niet die nieuwswaarde, maar het toont wel wat ik een schrijnende waarheid vond. Ik heb niet gezocht naar dat ene persoontje dat in zijn blootje rondloopt. Alle kindjes liepen daar halfnaakt en zelfs naakt rond. De foto toont het leven zoals het jammer genoeg is. Kwetsbaar, allicht ja, maar dat zijn die kleine mensjes daar ook en ik vind het belangrijk dat dit geweten is. Het is een discussie die heel lang kan zijn, ik weet het, ik kan de armoede ook aanduiden zonder iets 'naakt' te laten zien.

Ik doe in ieder geval alles om mijn onderwerpen met respect te behandelen en ik vind dit kleine madammetje er toch wel krachtig opstaan hoor.
Maar ieder zijn mening natuurlijk en ik dank je voor de jouwe.

Groeten,

Sabine
Reply With Quote
Old 05-16-2008, 09:38 AM
Dpbours's Avatar
Dpbours Dpbours is offline
TE Expert

Default Re: To Dpbours: ongepast of niet

Hoi Sabine,

Helemaal mee eens wat je daar zegt over Myanmar en de aarbeving in China!

Het punt is alleen dat we hier niet het grotere plaatje zien. Dat beschrijf je nu. Ik bedoel het feit dat iedereen er bloot rond loopt. Alleen de vraag is hoe erg dat nu precies is.
In Sierra Leone zag je ook kindertjes naakt rond lopen. Dat op zichzelf maakte die kindertjes totaal niet ongelukkig. Het gebrek aan een warme maaltijd, dat maakte de kindertjes ongelukkig. Het naakte rond lopen paste daar op bepaalde plekken gewoon bij de cultuur denk ik. Ik ben op veel erger plekken geweest waar niemand naakt rond liep. Dat hoorde gewoon niet. Allemaal netjes gekleed aan het dood hongeren.

En dat is het misschien; Het naakt zijn hier is niet functioneel ten aanzien van het probleem waar deze kinderen mee vechten. Het probleem dat je eigenlijk wilt aankaartne! Een maaltijd per dag, iets van scholing, de basis inentingen om niet te sterven aan de meest basale ziektes.
Het naakte rondlopen vind ik op een warme dag ook op Scheveningen... En het helpt hier niet om de schrijnende problemen van deze kinderen verder te laten zien. Daarvoor moet je ons toch iets meer van de omgeving gunnen...

Groeten! Dennis
Reply With Quote
Old 05-16-2008, 09:54 AM
Bien's Avatar
Bien Bien is offline
TE Senior Member

Bedankt voor je wederwoord.
Je kan ook nooit de volledige realiteit in kaart brengen. Daarvoor is fotografie niet het juiste middel. Ik probeer steeds een duiding toe te voegen met mijn tekst (ook al wordt de tekst er haast nooit bij gelezen). Maar mijn eerste zin(nen), legt uit waarom ik het belangrijk vind dit (half naakte) persoontje in kaart te brengen. Niets in deze foto maakt duidelijk dat het barkoud is, maar toch is het zo. Ik loop gekleed in verscheidene lagen kleding en dit kindje draagt niets. Het was verdomd koud. Dat dit kind nauwelijks scholing krijgt en eten meestal ook al niet, "zie" je ook niet letterlijk, maar het juiste oog wel denk ik. Maar als ik mijn ervaring van kou beschrijf en dan ziet de kijker dit ongeklede wezentje, vind ik dat de impact groter is dan wanneer je een ongeschoold, uitgehongerd, kind fotografeert dat warm ingepakt is (maar die liepen daar ook niet rond)
Zoals ik eerder al zei, het is niet iets dat je hier vluchtig uit de doeken doet. Ik apprecieer en respecteer ten volste je standpunt. Ik deel het ergens, maar ik denk dat toen ik besliste dat ik foto's wou maken, ik zoals hier een andere denkpiste ingegaan ben.
Je werkt blijkbaar in derdewerelds landen, wat heel bewonderenswaardig is, en ik begrijp dat je dan anders tegen bepaalde dingen aankijkt.
Maar als we geen uitgehongerde Ethiopische kindjes zouden gezien hebben jaren geleden (juiste jaar ontglipt me hier), dan was dat afgrijselijke probleem ook anders in kaart gebracht. Ik denk nochtans dat het de impact voor steun en het algemeen ontwaken vergroot heeft. Ik was zelf nog een kind toen, maar die beelden zijn op mijn netvlies gebrand en de naakte lijfjes van die kindjes ook. Maar inderdaad, daar was alles binnen het brede plaatje te zien.

In ieder geval is iedereen meer van jouw standpunt blijkbaar, want niemand laat een commentaar. Bedankt dat je op z'n minst je mening ventileert.

Vriendelijke groeten,

Sabine
Reply With Quote
Old 05-16-2008, 11:17 AM
Dpbours's Avatar
Dpbours Dpbours is offline
TE Expert

Hoi Sabine,

Ja, ik vind het ook altijd interessant om hierover discussies te hebben.

Het lage aantal punten heeft denk ik niets van doen met de compositie of mijn standpunt. Eerder met een bepaalde oppervlakkigheid en wellicht een preutsheid bij de members. Ik denk dat wij ons beiden in een groep TE-members bevinden die hier een positieve uitzondering op vormen, maar over het algemeen is het allemaal redelijk oppervlakkig hier.

En ja, ik denk wel dat door m'n werk ik tegen sommige dingen anders aan kijk of bepaalde dingen gewoon niet (meer) fotografeer. Die dubbele hongersnood was in '84 - '85. En Live Aid met Bob Geldof en Bono van U2 was meteen één van de meest bekeken televisie uitzendingen ooit met 1.5 miljard viewers. Kijk, daar heb je dan meteen de kracht van beelden te pakken.

Groeten! Dennis

Oh ja, ga je trouwens ook naar Lille TE meeting?
Reply With Quote
Old 05-16-2008, 12:32 PM
Bien's Avatar
Bien Bien is offline
TE Senior Member

Ik spendeer bijzonder weinig tijd op TE dus kan niet echt oordelen over die oppervlakkigheid, hoewel ze in het begin ook bestond, maar er was een "harde kern" die interessant werk leverde. Om een of andere reden blijken die personen allemaal verdwenen.

Ik ben dan ook helemaal niet op de hoogte van een TE meeting in Lille. Wanneer is het? Ik zou het wel eens leuk vinden om een paar mensen te ontmoeten. Als jij er ook bent zouden we wat meer kunnen spreken over dit onderwerp bijvoorbeeld.

Groeten,

Sabine
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules